Az írás egy összetett folyamat, ahol az empátia kiemelten fontos. Fontos, hiszen tudnunk kell, hogy kinek írunk, a helyükbe kell képzelnünk magunkat. Mit akarnak tőlünk az olvasóink? Milyen témák érdeklik őket és milyenek nem?

A weben mindenki tartalomgyártó, hiszen mindannyian írtunk már egy-egy hozzászólást, vagy kiraktunk egy Facebook bejegyzést. Éppen ezért, ha a célunk a minél több ember megszólítása nem árt felvértezni magunkat a megfelelő tudással az írással kapcsolatban.

Értelemszerűen a stílustól többé kevésbé érdemes eltekintenünk, hiszen mindenki másképp fejezi ki magát és ez így rendjén is van.

Másképp olvassuk a webes tartalmat, mint a nyomtatottat?

Egy biztos, hogy az internetnek köszönhetően az életünk felgyorsult. Ma már minden információ egy karnyújtásnyira van, éppen ezért türelmetlenek lettünk. Mindez igaz a tartalom fogyasztásra is. Az online olvasó bizony a tömörebb írásokat szereti - persze egy szakmai tartalom lehet kivétel -, amit könnyen és gyorsan át tud tekinteni. A felhasználóink az információkra vadásznak, sokszor nem kíváncsiak a körítésre.

Mindezeket figyelembe véve, hogyan is kellene kiszolgálnunk őket megfelelően? Hogyan legyen az online tartalmunk könnyen fogyasztható? Nézzük!

Tedd a fontos információkat előre

A webes írás lényegesen eltérhet a hagyományos értekezésektől. Egy értekezés írásakor fontos a logikus, lépésről lépésre történő felépítés. Kezdünk egy bevezetővel, tárgyalunk a törzsben és levonjuk a konklúziót a lezárásban.

Online tartalom esetén mindez lényegében fordítva van, előre kell tenned a legfontosabb információt, hogy a felhasználó egyből megkapja azt, amiért jött. Ez az információ tartalomtól függően eltérő, megtalálásához használjuk a megérzéseinket. Ha például valaki egy szolgáltatást keres, tudnia kell, hogy milyen áron kínálják azt, így ez egy fontos információ, mehet előre.

Szolgáljuk ki felhasználóinkat és adjuk nekik elsőként azokat az információkat, amikre a legnagyobb szükségük van.

Ne komplikáld túl

A tartalmakat úgy kell megírnod, hogy olvasáskor az a legkevesebb terhelést okozza. Ne legyen probléma könnyen megérteni a felhasználóid 95%-ának. Próbáld kerülni a többszörösen összetett mondatokat és az idegen szavakat. A tartalom legyen könnyed, ne akarjon többnek látszani, mint ami.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem használhatsz szinonimákat - főleg, ha figyelni akarunk a szóismétlés elkerülésére -, vagy esetleg kevésbé ismerős szavakat. Ha így teszel, azt magyarázd meg és igyekezz csökkenteni a számukat. Összetett mondatokra ugyanez igaz.

Ha már szinonima! Fejlesztettünk egy szinonimakeresőt, amit már te is használhatsz!

Írj a lusta embereknek

A felhasználóid a lehető legkevesebb erő befektetéssel akarják majd megtudni a számukra érdekes információt. Ezért a szövegnek:

  • rövid bekezdésekből,
  • rövid mondatokból kell állnia.
  • Kerüld a szakszavakat,
  • a szóismétlést,
  • és rövidítsd le a szöveget, amennyire lehet.

Dobd fel a tartalmat vizuálisan is

Igyekezz, hogy a szöveged kellő mennyiségű vizuális segédletet - képet, videót, idézetet, kiemelést - is tartalmazzon. Ezáltal a tartalmad könnyebben emészthető és kevésbé nyers lesz!

Összegzés

Reméljük te is hasznosnak találod majd ezt a rövid bevezetőt. Ne feledd a tartalom írásnál az értéken van a hangsúly!

Posted on