Cone Development

Legyen szó bármilyen tartalomról, az érthetőség alapvető szempont. Viszont az, hogy kinek mi az érthető és mi nem, elég nehezen megfogható. Szerencsére bevezettek erre alkalmas mérőszámokat, amelyeket követni tudjuk, mennyire könnyen értelmezhető. Az egyik ilyen mérőszám a Flesch olvashatósági szint.

Egy kis áttekintés

Az 1940-es évek végén, Rudolph Flesch azon dolgozott, hogy olvashatóbb tartalmak kerüljenek az egyik újság lapjaira. A módszer megszületése után, az újságírástól egészen az oktatásig átgyűrűzött a módszer.

A módszer lényege, hogy egy formula alapján a szövegünk elemzésekor egy 0-100-ig terjedő számot kapunk. Ez a szám jelzi, hogy a szöveg milyen réteg számára érthető és olvasható könnyedén.

Például, a 70-80 közötti érték egy átlagos felnőtt számára könnyen olvasható szöveget jelent. Minél kisebb az érték, a szöveg annál nehezebben értelmezhető.

A Formula

De mégis, hogyan lesz a szövegünkből egy mérőszám? Egy formula segítségével könnyen ki tudjuk számolni, hogy mégis hol mozog írásunk a skálán. Nézzük:

206.835 - 1.015 * (összes szó / összes mondat) - 84.6 * (összes szótag / összes szó)

Tehát szükségünk van a szavak, a szótagok és a mondatok számára, amelyeket a megfelelő műveletek elvégzéséhez kell alkalmaznunk. Ezek után megkapjuk a mérőszámot, amely mutatja szövegünk olvashatóságát.

Kompatibilitási kérdések a más nyelvekkel

Ez a formula első sorban angol nyelvre készült. Mivel más nyelvek esetében nem biztos, hogy az összefüggések pontosan ugyanazok mint az angol esetében felmerül a kérdés, hogy mennyire pontos a formula által generált mérőszám.

Annyira biztosan nem pontos mint az angol nyelvre való alkalmazása, de az összefüggések nagyjából azonosak minden nyelvben. A tagolt szöveg jobban érthető - ami összefügg a szó/mondat összetétellel - és olvasható, mint az egybefolyt összetett szerkezetű írás.

A Flesch-féle olvashatósági szint használata

És hogy kell-e nekünk ez a mérőszám? A válasz szerintünk igen. Az írás egy olyan valami, ami konkrét szabályokra (helyesírási) épül, de mégis elképesztően egyén függő a végeredmény. Kinek mi a stílusa. Ha van egy objektív mérőszámunk az számos esetben nagy segítség. Értelemszerűen ez csupán egy kiegészítő információ lesz, mint sok más.

Flesch-Kincaid-féle osztályszint Keresőoptimalizált szövegírás alapjai