Az biztos, hogy az olvasható szöveg a felhasználóknak hasznos, de mi a helyzet a keresőkkel? Google esetében a rangsorolási tényezőket sokszor homály fedi, azonban számos faktort nagy valószínűséggel meg lehet tippelni.

Vannak egyértelműek, mint a mobilbarát oldal, vagy a https használata, de ezekről sem tudjuk, hogy mennyire számít bele bármibe is.

Az olvashatóságról, mint rangsorolási faktorról kevesebb szó esik, pedig ha belegondolunk nem lehetetlen, hogy létezik ilyen. Ha visszaemlékszünk az internet őskorára, akkor látjuk, hogy akkoriban az algoritmusok nem volt túl kifinomultak. A korai rangsorolási tényezők számos olyan dologra építettek, amiket könnyű volt manipulálni. Ma a keresőket mindennél jobban érdekli az, hogy a felhasználó a számára legideálisabb tartalmat kapja. Ha innen közelítjük meg a dolgokat, akkor nem nehéz belátni, hogy miért fontos a könnyen értelmezhető tartalom. A keresők próbálnak minél jobban úgy viselkedni, mint egy ember.

Miért fontos az olvasható tartalom

Amennyiben optimalizált tartalmat írunk úgy az olvashatóság nem csak a felhasználók, de a keresők miatt is hasznos lehet. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy mi is pontosan az olvasható tartalom.

Az olvasható tartalom általános lehet minden nyelvben, azonban vannak eltérések. A rövidebb mondatok, a megfelelő logikával felépített szöveg (amiben kevés az idegen szó), jól értelmezhető lehet minden nyelven. Persze csak akkor, ha megfelelően ismerjük a nyelvtant.

Mitől lesz olvasható a tartalom

Kutakodtunk már a témában és fejlesztettünk egy elemzőt, ami általánosan elfogadott mérések alapján megmutatja a szöveged struktúráját. Az hogy bármilyen algoritmus hogyan határozza meg egy szöveg érthetőségét komplikált feladat. Főleg angol nyelven, segítségül hívhatjuk a különböző olvashatósági indexeket (Coleman-Liau Olvashatósági Index, Automated Readability Index, Flesch-Kincaid-féle osztályszint, Flesch-féle olvashatósági szint), amik többé-kevésbé átültethetőek más nyelvekre is. Ezek a metrikák az oktatási rendszerhez és a nyelvhez viszonyítanak. Ezeken kívül számos objektívebb tényező is rendelkezésünkre áll, mint a szavak átlaga mondatonként, vagy a bekezdés-mondat arány.

Ezeket a méréseket nem túl bonyolult kivitelezni, de könnyen elképzelhető, hogy a Google ezeknél jóval tovább megy. Valószínűnek tűnik, ha nem is most, de a jövőben az olvasható tartalom egyre jobban fog számítani. Ha azt nézzük, hogy mi a jó a felhasználónak, akkor ez biztos magas prioritású, legyen bármennyire absztrakt.

Ha biztosan olvasható tartalmat akarunk készíteni, akkor a legbiztosabb, ha gyakorlunk és tesztelünk. Ez nem megy egyik napról a másikra, viszont az internet korában minden adott. Írjunk, tegyük közzé, csiszoljuk, alakítsuk, majd kezdjük előröl.

Posted on